VOORWOORD


Een spannend nieuw hoofdstuk breekt aan onder nieuwe eigenaar

Michael Vogel, CEO TenCate

Michael Vogel

CEO TenCate

Het is alweer een tijdje geleden sinds de laatste Grass Roots is verschenen en er is sindsdien veel gebeurd. De kunstgrasmarkt is zeer dynamisch, zoals jullie ook ervaren in dat deel van de wereld waarin jullie actief zijn. We hebben te maken gehad met Covid, verstoringen in de toeleveringsketen, de oorlog in Oekraïne en nu de Rode Zee-crisis. Ik ben erg trots op de manier hoe we met deze gebeurtenissen omgaan en gefocust blijven op het realiseren van onze strategie en het behalen van onze doelstellingen.

Groei door duurzaamheid Onlangs is de TenCate-familie verder uitgebreid door de overname van diverse bedrijven op het gebied van sport en outdoor living in Europa en Amerika. Daarnaast zien we, eindelijk, ook grote belangstelling voor onze nieuwe generatie producten. Daarbij voeren onze non-infill producten voor American football en voetbal (PivotTM genaamd in de VS en Pure PT in de rest van de wereld) en ons waterloze kunstgras voor hockeyvelden, Pure EP genaamd, de boventoon. Met de non-infill producten stappen we af van het gebruik van infill materialen op basis van polymeren. En met onze waterloze hockeyvelden is irrigatie met schaarse waterbronnen niet meer nodig. Daarnaast hebben we samen met onze partner LimeGreen One DNA producten ontwikkeld. Deze producten bestaan uit één enkele polymeer, waardoor ze volledig circulair zijn. Kortom, we hebben grote stappen gezet op het gebied van duurzaamheid. Dit zal leiden tot enorme groei in 2024 en daarna.

En toen, vlak voor Kerst, konden we onze nieuwe meerderheidsaandeelhouder bekend maken. Ik hoor je denken: ‘Hebben we onlangs niet al een nieuwe aandeelhouder bekend gemaakt?’ Ja, dat klopt. Laten we even terugblikken in de tijd.

Een stukje geschiedenis Begin 2016 werd Royal TenCate van de Amsterdamse effectenbeurs gehaald door de Nederlandse participatiemaatschappij Gilde. ‘Grass’ was destijds een van de vijf divisies. En die divisies, die allemaal verschilden van elkaar, gingen al snel als zelfstandige entiteiten verder. Op dat moment produceerde TenCate voornamelijk garens en backings voor de sportindustrie en richtte zich met name op Europa.

Succesvolle drieledige strategie Met de steun van Gilde gingen we aan de slag met onze strategie bestaande uit drie pijlers: 1) voorwaartse integratie in de toeleveringsketen, 2) naast sport ook investeren in outdoor living en 3) ons marktaandeel vergroten op de Amerikaanse markt. In 2016 besloeg onze verkoop in Amerika slechts 20% van de wereldwijde verkoop. Deze drieledige strategie, die we vandaag de dag nog steeds hanteren, is zeer succesvol gebleken.

Toekomstige groei In 2021 besloot Gilde zich terug te trekken, wat leidde tot de verkoop aan Crestview Partners, een in New York gevestigde participatiemaatschappij. Opnieuw hadden we een aandeelhouder gevonden die onze strategie steunde. Veel eerder dan verwacht bereikten we de doelstellingen die Crestview als investeerder had gesteld. Dit betekende dat we halverwege 2023 op zoek zijn gegaan naar een nieuwe aandeelhouder. Zoals vermeld in het persbericht waarin we de aandelenoverdracht hebben aangekondigd, zijn we verheugd dat we in Leonard Green & Partners (LGP) een partner hebben gevonden die onze toekomstige groei zal steunen. De overdracht werd half februari voltooid.

LGP, onze nieuwe meerderheidsaandeelhouder We zijn steeds groter geworden en, rekening houdend met het feit dat de TenCate Groep nu ongeveer vijf keer zo groot is als in 2016, hebben we ook een grotere meerderheidsaandeelhouder. LGP is een zeer grote participatiemaatschappij die is gevestigd in Los Angeles. Vanaf ons eerste contact bleek dat LGP diepgaande kennis had van onze industrie en de kansen die zich daarin voordoen. Dat is niet verrassend. Californië is namelijk de plek waar outdoor living, of kunstgras voor landscaping, heel snel heel populair is geworden. Zuid-Californië is zeer dichtbevolkt en waterschaarste staat hier hoog op de agenda. Het grootste deel van het water dat gebruikt wordt, wordt honderden kilometers verderop gewonnen. Kunstgras biedt dus de ideale oplossing.

Toekomstige kansen Ondertussen hebben we een omzet van $1.5 mld. behaald. Maar we zien nog volop kansen. Niet alleen wat betreft het vergroten van ons marktaandeel in de markten waarop we al actief zijn. Ook de aanverwante markten bieden geweldige mogelijkheden. Onze ambities zijn er niet minder om geworden. Daarom zijn we erg blij dat we een nieuwe investeerder hebben gevonden die inspringt op mogelijke kansen en gericht is op groei.

We kijken ernaar uit om een volgend hoofdstuk toe te voegen aan de lange TenCate geschiedenis.

Michael Vogel CEO